پلاک 14
پلاک 14
دستنوشته ها ی یک خبرنگار

تا پیش از حضرت ابراهیم هیچ کس موهایش سفید نمیشد اینو از خودم درنیاوردم که باورتون نشه درحلیه المتقین نوشته علامه مجلسی روایتی ازحضرت علی (ع)نقل شده که در اون میخونیم: پیش از زمان حضرت ابراهیم علیه السّلام موی سفید در سر و ریش نبود پس گاهی اتفاق می افتاد که کسی به جمعی وارد می شد که پدری و فرزندانش در آن جمع حاضر بودند و میان پدر و فرزندان تفاوتی نبود . آن شخص تازه وارد می پرسید که کدام یک پدر شماست ؟ چون زمان حضرت ابراهیم علیه السّلام شد دعا نمودند و از خدا خواست تا او را نسبت به فرزندانش ممتاز گرداند.

وخدا این دعا را با موی سپید براورده میکنه حضرت علی (ع) در بیان دیگری درباب همین مطلب میفرماید: اوّل کسی که موی سفید در محاسن او رویید حضرت ابراهیم علیه السّلام بود . نگاه کردند و موی سفید در محاسن خود دیدند و گفتند : پروردگارا این چه چیز است ؟ خطاب به ایشان رسید که این (باعث) نور و وقار است . گفتند : پروردگارا وقار مرا زیاد گردان !

برای اینکه سندیت این مطلب رو محکمتر کنم به بیان عاملی ( 1033-1104 ه-ق) صاحب الجواهرالسنیه فی الاحادیث القدسیه که کتابشون توسط استاد زین العابدین خلخالی ترجمه شده اشاره میکنم که ایشان در صفحه 45 کتابشون که اختصاص به شان و جایگاه حضرت ابراهیم داره و دربیان این واقع مینویسه:

حضرت علی (ع) فرموده:وقتی نخستین موی سفید در سرو ریش ابراهیم(ع) آشکارشد ابراهیم (ع)عرض کرد:خداوندا، این چیست:؟خطاب آمد این نور ووقار است.ابراهیم عرض کرد:پس خداوندا،آن را زیادترکن.

درحلیه المتقین از حضرت علی(ع) روایت شده : موی سفید را نکنید که آن نور مسلمانی است و هر مسلمانی که موی سفید در ریش او پیدا شود در قیامت برای او نوری باشد .

و در روایت دیگری از امیرالمومنین در همین کتاب آمده : بریدن موی سفید را جایز می دانستند امّا کندن آن را مکروه می دانستند ...

برای همینه که معتقدم دیدن و احترام هر ریش سفیدی احترام به ابراهیم خلیل الرحمانه .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









نوشته شده در تاریخ یک شنبه 8 مرداد 1391 توسط علی جعفری

برچسب ها: پیر حضرت ابراهیم موی سفید ریش سفید 
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin